Prev Next

Żal „Polski”. Siła w lokalności (sytuacja prasy w Polsce)

Co Jest Grane24 Wrocław (20 listopada 2015r.)

Co Jest Grane24 Wrocław (20 listopada 2015r.)

Im bliżej czytelnika, tym lepiej – dla gazety. Wydawcy potwierdzają, że siła gazet tkwi w ich lokalności. Odkryli to już dawno światowi gracze. Polscy, odkrywają to dopiero teraz. Z tej perspektywy, projekt „Polska The Times”, powstał chyba kilka lat za wcześnie.

W mojej najnowszej książce „Jak osiągnąć sukces” (jest to poradnik dla małych, często jednoosobowych firm, które chciałyby zbudować swoją silną markę, ale nie do końca wiedzą jak to zrobić na przełomie ery 2.0 i 3.0). Nie mogłem sobie odmówić i jeden z podrozdziałów poświeciłem aktualnej sytuacji prasy w Polsce. Twierdzę, że rzetelna wiedza na ten temat, jest potrzebna nie tylko pasjonatom dziennikarstwa i prasy drukowanej, ale również przedsiębiorcom – reklamodawcom, którzy na co dzień zajmują się prowadzeniem swojego biznesu i nie mają ani czasu, ani ochoty interesować się tym, co dzieje się na rynku wydawniczym. Brak tej wiedzy często powoduje, że dają się nabić w przysłowiową butelkę „dobrym handlowcom”, którzy są wstanie sprzedać wszystko.

Do przygotowania tego wpisu, zmobilizowała mnie wczorajsza informacja Agory, która wzmacnia lokalne wydania „Gazety Wyborczej”, a przecież jeszcze niedawno (w ramach oszczędności), była gotowa je likwidować, lub łączyć.

Otóż dziś, 20 listopada, wszystkie lokalne wydania „Gazety Wyborczej” ukazały się w magazynowej makiecie i przedstawiają nowe treści poświęcone życiu w danym mieście. Od dziś zmienioną formułę ma także piątkowy tygodnik kulturalny „Co Jest Grane 24”.

Od kilku tygodni „Gazeta Wyborcza” sukcesywnie zmieniała szatę graficzną piątkowych wydań magazynowych w kolejnych miastach, a dodatkowo w październiku 2015 roku rozpoczęła wydawanie co piątek nowego magazynu dla mieszkańców Bielska-Białej.

Od 20 listopada nową makietę mają wszystkie wydania lokalne dziennika. Znajdzie się też w nich więcej tekstów, m.in. poświęconych stylowi życia w mieście, reportaży i felietonów zarówno dziennikarzy „Gazety Wyborczej”, jak i autorów współpracujących z redakcją.

Natomiast w dziesięciu najmniejszych miastach, po wzmocnieniu piątkowych wydań lokalnych, od 21 listopada 2015 roku w soboty nie będą się ukazywać strony lokalne „Gazety Wyborczej”. Najświeższe i najważniejsze informacje dotyczące tych miejscowości będzie można znaleźć w lokalnych serwisach internetowych Wyborcza.pl.

W tym kontekście, trochę żal projektu „Polska The Times”, który wystartował w 2007 roku, ale nie przetrwał próby czasu. Może dlatego, że z gazet lokalnych i ich kosztem, chciano zrobić opiniotwórczy dziennik ogólnopolski?

Myślę, że dziś, po przejęciu Mediów Regionalnych przez Polska Press Grupa i doświadczeniach minionych lat, można by powrócić do tego projektu. Wykorzystując efekt synergii, a nie siłowe narzucanie rozwiązań (niekiedy wręcz niemądrych) przez warszawską redakcję tytułom znajdującym się w całej Polsce, można by stworzyć świetną gazetę, a przynajmniej pewnego rodzaju nakładkę, na istniejące dzienniki i tworzona w oparciu właśnie o nie.

Nie mi jednak oceniać i gdybać. Ja jestem szczęśliwy i dumny, że chwilę po starcie projektu „Polska The Times”, a także mazowieckich tygodników „Nasze Miasto” miałem zaszczy i przyjemność kierować jednym z nich, a także bywać i obserwować codzienną pracę warszawskiej redakcji „Polski”.

To jedno z miejsc pracy, które do dziś wspominam z sympatią i rozrzewnieniem. To jedna z niewielu firm, która pozwoliła mi się uczyć i rozwijać.

PRZECZYTAJ o mediach lokalnych (dziennikarstwie) ich jasnych i ciemnych stronach>>>

Robert Stępowski

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.