Prev Next

Nowe/stare gazety od Presspubliki

Odświeżony „Przekrój” i „Bloomberg Businessweek” od Presspubliki.

Ukazał się pierwszy numer „Bloomberg Businessweek Polska” pod skrzydłami nowego wydawcy, a także odmieniony „Przekrój”, który ma dwoje naczelnych: Zuzannę Ziomecką i Marcina Prokopa. Właścicielem obu gazet jest Grzegorz Hajdarowicz (Presspublica).

W ostatnich dniach Presspublica powiększyła swoje portfolio o nowy, biznesowy tytuł „Bloomberg Businessweek Polska”, który dotychczas wydawała Platforma Mediowa Point Group (wydawca „Wprost”). W połowie września zapadła decyzja o zaprzestaniu wydawania tego tytułu, a kilkuosobowa redakcja pisma otrzymała wypowiedzenia.

Dość szybko znalazł się nowy wydawca i dobrze, że jest to Presspublica, do której należy m.in. „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, gdyż dużo łatwiej będzie znaleźć synergię pomiędzy tytułami tego wydawcy – zwłaszcza w zakresie profesjonalnego kontentu.

Nowy „Bloomberg Businessweek Polska”

W pierwszym numerze, wydanym 22 października przez Presspublikę magazynie „BBWP” wielkich zmian (w porównaniu do poprzedniego wydawcy) nie widać. Choć przepraszam. Widać i to już od momentu zakupu gazety. Jej cena wzrosła z 8 zł do 9,90 zł.

Nie zmienił się natomiast cykl wydawniczy. Gazeta wciąż będzie dwutygodnikiem, a kolejny numer ukaże się 4 listopada.

Nie zmieniła się również liczba stron i jest ich, tak jak u poprzedniego wydawcy, 66 plus okładki. Redaktorem naczelny pozostaje Cezary Szymanek (kierował tytułem od połowy sierpnia, a wcześniej przez wiele lat związany był z radiem PiN).

Dość duże zmiany zaszły natomiast w zespole redakcyjnym.

Nie ma już stanowiska zastępcy redaktora naczelnego, którym w PMPG był Michał Gajewski, ani redaktorów prowadzących, którymi byli: Zbigniew Adam Kowalczyk i Zbigniew Domaszewski.

Nastąpiła również zmiana na stanowisku sekretarza redakcji. Dotychczas była nią Anna Sochocka a teraz funkcję tę pełni Dariusz Markiewicz.

Zespół redakcyjny znacznie się powiększył (przynajmniej w stopce) o nazwiska kojarzone dotychczas z działem „Ekonomia i Rynek” „Rzeczpospolitej”. Jedynym dziennikarzem, który przeszedł wraz z tytułem do nowego wydawcy jest Karol Manys (zresztą wcześniej przez kilka lat dziennikarz działu krajowego „Rzeczpospolitej”).

Nowy zespół redakcyjny tworzą: Jakub Kurasz, Paweł Czuryło, Tomasz Goss-Strzelecki, Andrzej Krakowiak, Karol Manys, Łukasz Dec, Przemysław Szubański.

W poprzedniej redakcji pracowali: Karol Manys, Bartłomiej Mayer, Tomasz Molga, Sebastian Stodolak.

Nowa redakcja nie miała chyba jednak czasu na pracę nad własnymi tekstami do nowego wydania. Dość długo trwały negocjacje Presspubliki z właścicielem licencji. Dlatego też znaczna większość tekstów w aktualnym wydaniu „BBWP” to przedruki tylko uzupełniane krótkimi tekstami dziennikarzy polskich.

Autorem tekstu okładkowego jest Jakub Kurasz. Wewnątrz numeru znajdziemy także krótki, gdyż niespełna dwustronicowy, wywiad z Janem Krzysztofem Bieleckim przeprowadzony przez Cezarego Szymanka i Karola Manysa.

Autorami innych tekstów, lub tekścików są: Danuta Walewska, Adam Woźniak, Piotr Mazurkiewicz, Paweł Różyński, Aleksandra Stanisławska, Magdalena Lemańska, Przemysław Tychmanowicz.

W całym numerze znajdziemy również jedynie dwie reklamy: Banku Pocztowego i Węglokoksu. Oczywiście są też reklamy autopromocyjne wydawcy, w których zaprezentowano najważniejsze tytuły i produkty Presspubliki.

Całostronicowa reklama „Bloomberg Businessweek” w poniedziałkowym (22.10) wydaniu „Rzeczpospolitej”.

Źle się stało, że w nowym „BBWP” jest tyle przedruków, choć kilka naprawdę ciekawych. To może zrazić potencjalnych czytelników – tak jak i cena. Młodzi ludzie – np. studenci ostatnich lat studiów ekonomicznych, raczej nie będą skłonni do wydania 10 zł na gazetę, natomiast ludzie ze stabilną pozycją w świecie biznesu, pracownicy banków i międzynarodowych koncernów – potrzebują ważnych informacji gospodarczych dostarczanych w czasie rzeczywistym i najczęściej albo mają wykupiony dostęp do anglojęzycznych serwisów Bloomberga, albo zdobywają informacje z innych zagranicznych serwisów.

Nowy wydawca nie przejął serwisu internetowego www.bbwp.pl Teraz, po wpisaniu w przeglądarkę tego adresu znajdziemy się w dziale biznesowym serwisu Wprost.pl. Nowy adres witryny internetowej dwutygodnika to www.bloombergbusinessweek.pl, ale znajduje się tam jedynie okładka aktualnego numeru papierowej gazety, zapowiedzi najważniejszych tematów i możliwość kupna dwutygodnika.

Po co płacić 10 zł za gazetę skoro podobne teksty (tylko inaczej zredagowane) tych samych autorów można wyszukać w internecie? Zobaczcie tekst Magdaleny Lemańskiej o internetowych serwisach muzycznych – Ekonomia24.pl.

„Spotify zagra nad Wisłą” Magdalena Lemańska „Bloomberg Businessweek” 22.10.2012r.

Zuzanna Ziomecka i Marcin Prokop naczelnymi „Przekroju”

W tej chwili na rynku dostępny jest już drugi numer „Przekroju” pod nowym kierownictwem.

Poza tym oczywiście, że częste zmiany nie pozwalają ani na budowanie silnej marki, ani relacji z czytelnikiem, to nowa formuła pisma również do mnie nie przemawia.

Ma być ono teraz kierowane do młodszego czytelnika (chyba). Tylko czy jest dziś sens robić gazetę dla studentów, nawet tych najbardziej wymagających?

Nie rozumiem również i nigdy nie chciałbym kierować redakcją z kimś do spółki. Na czym ma to polegać? Jedna osoba przeznaczona jest do pracy nad gazetą, a druga do firmowania tytułu i zachodzących w nim zmian własną twarzą i nazwiskiem? Czy może dokonano podziału działów, a więc każdy robi swoją gazetę, którą następnie wkłada się w jedną okładkę? Kto zatem wybiera temat okładkowy?

I na koniec zostawiłem sobie to co najważniejsze. Z całym szacunkiem. Także potrafię liczyć i bardzo dbam o koszty, może nawet przesadnie szukam wszelkich możliwych oszczędności. Wiem jednak na pewno, że nie da się stworzyć dobrego tygodnika opinii bez etatowych dziennikarzy, budując redakcję jedynie na współpracownikach.

Trzymam kciuki za redakcje „Przekroju” i polskiej edycji „Bloomberg Businessweek”.

Robert Stępowski

Krystyna Mazurówna na okładce najnowszego „Przekroju”.

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.