Prev Next

„Jesteś marką”. 324 strony refleksji o personal brandingu

Jesteś marką

Jesteś marką

Jak zbudować swoją spójną i wiarygodną markę osobistą? Czy wystarcza sama komunikacja marketingowa i dobry PR? Co wspólnego z marką osobistą (utożsamiana zazwyczaj ze sferą zawodową) mają mąż, żona, dzieci? Na te pytania stara się odpowiedzieć Joanna Malinowska-Parzydło, która dzieli się swoimi doświadczeniami i refleksjami.

To chyba dobrze, gdy przeczytana książka, obejrzany film, wystawa, czy przesłuchana płyta, budzą pewien niepokój i zmuszają do zadania sobie choćby kilku pytań. Książka „Jesteś marką” niewątpliwie we mnie cały czas wywołuje zasadnicze pytania:

JAK O NIEJ NAPISAĆ?

JAK JĄ OPISAĆ?

Zazwyczaj w książkach szukam „tego czegoś”. Czegoś, co będzie moim przewodnikiem po czytanej lekturze. Czegoś, co mnie uwiedzie i poprowadzi przez kolejne strony i rozdziały.

Niestety. Obawiam się, że w tej książce tego nie znalazłem.

Książkę tę, nazwałbym typowym poradnikiem motywacyjnym, ale nie do końca wiem kogo ona ma motywować. Przypuszczam, że wszystkich, ale głównie kadrę TOP MANAGERÓW. Sama autorka na str. 110 napisała: „(…) książka jest adresowana do ludzi, którzy chcą działać jak liderzy, projektować osobiście własne życie i karierę, ludzi zainteresowanych uważnym kierowaniem swoim życiem w oparciu o wartościowe relacje ze sobą samym i z innymi”.

Zapewne po przeczytaniu tych kilku powyższych zdań Czytelnik może odnieść wrażenie, że książka jest słaba, albo zwyczajnie mi się nie podoba.

Nic bardziej mylnego.

Bez wątpienia książka jest bardzo istotna i wnosi wiele wartości przynajmniej z kilku powodów:

- napisała ją polka, mieszkająca w Polsce, posiadająca doświadczenie we współpracy z Polakami;

- autorka od lat zajmuje się HR-em, a więc dokładnie zna rolę personal brandingu w procesie rekrutacji (choć to czasami można też uznać za wadę);

- dzięki tej pozycji czytelnik zaczyna zwracać uwagę na wiele elementów swojego życia, na które dotychczas nie zwracał uwagi, uznając je za nieistotne w procesie budowania marki osobistej.

Ma ta książka, moim zdaniem, kilka minusów:

- choć to typowy poradnik, nie ma w niej wielu konkretnych rad;

- czasami można odnieść wrażenie, że książka jest o jej autorce, niż poradnikiem dotyczącym personal brandingu;

- odnoszę wrażenie, że książka mogłaby być znacznie cieńsza. Wiele rozdziałów można by skrócić, ponieważ we wstępie autorka pisze o czym będzie rozdział, później jest rozwinięcie i na koniec jego podsumowanie/streszczenie.

Czym jest więc osobista marka według Joanny Malinowskiej-Parzydło?

„Marka osobista to zestaw wrażeń i skojarzeń powiązanych z nami w głowach i sercach ważnych dla nas ludzi, wspomnieniami oraz wcześniejszymi doświadczeniami, które im zaoferowaliśmy”.

Kto jest marką?

„O każdym z nas coś myślą i mówią ludzie, z którymi mamy jakiś kontakt. Każdy tym samym ma markę, choć tylko nieliczni świadomi nią zarządzają”.

Zachęcam do przeczytania książki, każdego kto chciałby wyrobić sobie swoje zdanie na jej temat. Na pewno jest ona wstanie wnieść bardzo dużo do życia każdej osoby, która jest dopiero na początku swojej drogi związanej z personal brandingiem.

Dobrze napisana. Lekko się ją czyta, ale miałem znacznie większe oczekiwania w stosunku do niej.

Może najlepiej o tej książce pisze na str. 121 sama autorka: „Pisząc tę książkę, podobnie jak w przypadku pisania bloga „Jesteś marką”, miałam m.in. cel, żeby stworzyć moment na zatrzymanie się w biegu, pogadanie ze sobą, praktykowanie refleksyjności, poznanie i polubienie siebie, odkrycie swojej wewnętrznej wartości, „brylantu”, który świeci unikalnym blaskiem”.

W mojej książce „Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk” także znajdziecie rozdział poświęcony personal brandingowi.

Robert Stępowski

Książki o biznesie, marketingu i zarządzaniu znajdziecie na www.ksiegarniaROSTER.pl>>>

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.