Prev Next

Etyka dziennikarzy a mediami i tak rządzą mediaplanerzy

Krzysztof Skowroński, Maciej Iłowiecki, Michał Kobosko i Rafał Ziemkiewicz podczas promocji książki „Pilnowanie strażników”

Wideo: Słuchając tego co o etyce dziennikarskiej mówili panowie redaktorzy, można odnieść wrażenie, że na etykę stać tylko emeryta Iłowieckiego i rolnika Ziemkiewicza.

Krzysztof Skowroński – założyciel Radia Wnet i prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Michał Kobosko – redaktor naczelny tygodnika „Wprost”, Rafał Ziemkiewicz – publicysta m.in. tygodnika „Uważam Rze” rozmawiali o etyce w mediach. Powodem do tej rozmowy była książka Macieja Iłowieckiego „Pilnowanie strażników” poświęconej właśnie etyce.

Nie będę opisywał tego, o czym rozmawiali panowie i jakie tezy głosili. Jednak zarówno Michał Kobosko, jak i Rafał Ziemkiewicz przyznali, że w dużej mierze mediami, a tym samym także dziennikarzami, rządzą pieniądze – czyli reklamodawcy. Rafał Ziemkiewicz stwierdził nawet, że to mediaplanerzy z domów mediowych doprowadzili do upadku dziennikarstwa śledczego, gdyż reklamowane produkty sprzedają się dużo lepiej jeśli są umieszczone przy lekkich, łatwych i przyjemnych tekstach.

Warto dodać, że Ziemkiewicz bardzo o pracę i swoją niezależność nie musi się martwić, gdyż jak sam przyznał jest rolnikiem posiadającym 11 ha ziemi i jeśli wydawca zacznie ingerować w jego dziennikarską niezależność (wydawcą tygodnika Uważam Rze jest Presspublica, a jej właścicielem Grzegorz Hajdarowicz) zawsze może zrezygnować z pracy.

Chyba w trochę gorszej sytuacji jest Michał Kobosko kierujący, należącym do Platformy Mediowej Point Group, tygodnikiem „Wprost”. Gdyby wydawca postanowił się z nim rozstać, albo on sam nie byłby wstanie zaakceptować ewentualnych ingerencji w pracę redakcji, to gdzie by się podział? Czy jest na rynku podobne stanowisko do wzięcia?

Uważacie, że dziś dziennikarzy stać na niezależność i przestrzeganie pięknie brzmiących zapisów znajdujących się w różnego rodzaju kodeksach etyki? I czy właścicielom mediów w ogóle zależy na przestrzeganiu przez dziennikarzy tych kodeksów?  Z własnego doświadczenia wiem, że rządzi kasa i krypciocha, choć sam w swoich serwisach tego problemu nie mam, bo nie mam reklam :)

Robert Stępowski

Michał Kobosko, redaktor naczelny „Wprost” i Rafał Ziemkiewicz, publicysta.

Michał Kobosko, redaktor naczelny tygodnika „Wprost” odniósł się także do drastycznych zdjęć ofiar katastrofy Smoleńskiej, które pojawiły się w internecie, ale polskie media nie zdecydowały się na ich publikację. Jak przyznał i on przez chwilę ucieszył się, że media postąpiły w tej kwestii solidarnie, ale po chwili dopadła go gorzka refleksja, że skoro zdjęcia są w internecie to i tak każdy ma do nich dostęp. (Przepraszam za jakość. Nie wiem czemu się głos z obrazem trochę rozjechały).

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.