Prev Next

E-wangeliści: Twórcy internetu znają się na biznesie i autoryzacji

Tomasz Cisek.

Determinacja, pasja i ciężka praca, to zdaniem „E-wangelistów” recepta na udany biznes w internecie. Łatwo się mówi, gdy zarobiło się już kilka milionów na „drobne” wydatki.

Tomasz Cisek – partner oraz prezes zarządu Expedyt, niegdyś związany z Ad.net i Paweł Nowacki – dyrektor rozwoju kontentu w pionie internet Grupy Wydawniczej Polskapresse, napisali książkę „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu”.

Jest to książka, w której opublikowano wywiady z 15 osobami (a raczej podmiotami, bo osób jest 18), które zdaniem autorów, miały największy wpływ na to jak dziś wygląda polski internet. Wśród osób, z którymi przeprowadzono wywiady, ku mojej uciesze, nie są producenci technologii (światłowodów, serwerów, komputerów), ale twórcy portali, komunikatorów, czy platform handlowych.

Książka usiana jest opowieściami i barwnymi anegdotami o początkach internetowego biznesu w Polsce. O tym jak ich założyciele zdobywali pieniądze, w co je inwestowali, ile czasu poświęcali pracy i czym się w niej zajmowali nim doszli do etapu, w którym są dziś.

To co dość zaskakujące, książka powstawała w latach 2007-2012. Zastanawiam się poważnie, czy pewne opinie wygłaszane w 2007 roku, nawet tylko te oceniające to co działo się w sieci 10 czy 15 lat wcześniej, dziś nie brzmiałyby nieco inaczej? Świat się zmienił. Internet się zmienił. Ludzie zmienili swoją optykę na wiele spraw w ciągu tych 4 lat tak dynamicznie zmieniającego się biznesu internetowego. Rozumiem, że z każdą z osób trzeba się było spotkać, później przebrnąć przez trudny proces autoryzacji (jak zobaczycie w wywiadzie wideo dużo ciekawych historii zostało przez rozmówców wycięte właśnie podczas autoryzacji), ale mimo wszystko, to nie może trwać 4 lata.

Ja wywiady z prezydentami siedmiu miast do książki „Inny świat – czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc” zrobiłem w ciągu dwóch miesięcy, a całą książkę napisałem w czasie 4 miesięcy. Mimo wszystko, książkę polecam, wszystkim tym, którzy chcą wiedzieć jak wyglądały kulisy budowania dużych, podziwianych dziś marek internetowych, a którzy będąc poza branżą, nie bywając na różnego rodzaju konferencjach i spotkaniach branżowych po prostu nie mają szans ich poznać.

Obejrzyjcie wywiad, który nagrałem z autorami „E-wangelistów” – Tomaszem Ciskiem i Pawłem Nowackim (w pierwszym pytaniu pytam o klucz do wyboru osób, z którymi wywiady znajdują się w książce).

Podczas piątkowego spotkania w Empiku, gdzie odbywało się spotkanie autorskie wraz z promocją książki „E-wangeliści” jej bohaterowie powiedzieli jak dziś oceniają przedsięwzięcia, które stworzyli 10-15-20 lat temu. O dziwo, stawili się oni w większości, co było bardzo miłym zaskoczeniem i sympatycznym podejściem do czytelników. A bohaterami spotkania byli: Piotr Pokrzywa, Krzysztof Szalwa, Artur Gortych, Łukasz Wejchert, Piotr Ejdys, Artur Zawadzki, Marcin Woźniak, Marek Rusiecki, Rafał Agnieszczak i Marcin Pery. Poniżej relacja z tego właśnie spotkania. 

Robert Stępowski

PS: Materiał o internecie umieściłem w dziale „media” i „lifestyle” z premedytacją. Uważam, że już dziś nie możemy stosować twardego podziału na media i internet, bo czym tak naprawdę jest internet (pomijam usługę jako taką) jak nie częścią tych mediów? Myślę, że z czasem ten podział się będzie zacierał i albo niebawem o internecie będziemy także mówili „media”, albo to „internet”, jako agregator innych mediów, stanie się określeniem dominującym. Zaś co do drugiej kategorii, do której został ten tekst przypisany – niech odpowiedzią będzie choćby ten blog i to, że ja go piszę, a Ty – Drogi Czytelniku – go czytasz :)

Spotkanie z bohaterami książki „E-wangeliści”.

Spotkanie z bohaterami książki „E-wangeliści”.

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.