Prev Next

Co musi potrafić współczesny dziennikarz?

Odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi – wszystko! Dziś liczą się przede wszystkim techniczne zdolności przygotowania materiału, a nie wiedza merytoryczna. Jedna osoba ma potrafić pisać teksty prasowe, robić materiały radiowe oraz telewizyjne, najlepiej je samemu zmontować i opublikować na www.

O dziennikarzach multimedialnych mówi w wywiadzie opublikowanym na press.pl Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.

Z rozmowy tej możemy się dowiedzieć, że niebawem Radio PiN i Polsat News będą miały wspólny newsroom, a dziennikarze zarówno TV jak i radia będą musieli zostać dziennikarzami multimedialnymi, a więc przygotowywać materiały do radia, telewizji oraz do serwisu internetowego (choć w odwrotnej kolejności od tej, którą podałem).

Współczuję dziennikarzom obu tych mediów. Ta informacja zapewne sprawiła, że przybyło im kilka siwych włosów na głowie, zwłaszcza dziennikarzom radiowym, którzy teraz, jak rozumiem, będą musieli poznać tajniki przygotowywania materiałów wideo, a także zacząć pokazywać się przed kamerą. A wiadomo, że i samo szkiełko potrafi stresować, no i wyglądać trzeba trochę inaczej niż trzymając tylko w ręku radiowy mikrofon.

Myślę, że i tak najłatwiej połączyć właśnie radio z telewizją. Znacznie gorzej przekonać dziennikarzy prasowych do mówienia i pokazywania się – wiem to sam po sobie.

Zastanawiam się jednak, czy za czas jakiś wspólnego newsroomu Polsat News i Radia PiN nie wzmocnią np. dziennikarze „Rzeczpospolitej”… Jakoś trudno mi uwierzyć w to, że Grzegorz Hajdarowicz cały czas wierzy w swój medialny biznes. Trochę zbyt intensywnie go „czyści” z nierentownych aktywów.

Gdyby Zygmunt Solorz-Żak kupił „Rz” i doszłoby do umiejętnego połączenia newsroomów, oczywiście trzeba by się było pożegnać z częścią dziennikarzy, gdyż jest wielu niereformowalnych, którzy chcą tylko pisać i nie da się ich przekonać do robienia czegokolwiek innego, ale to byłby prawdziwy, medialny majstersztyk. Koncert mediowy, który wycina wszystkich i jest najsilniejszy w produkcji oraz dystrybucji treści biznesowych.

Wracając jednak do multimedialności dziennikarzy. Chciałbym zaznaczyć, że w tym aspekcie „prowincja” wyprzedza Warszawę i ogólnopolskie media.

W wielu redakcjach lokalnych te same osoby piszą teksty do gazety, robią zdjęcia i przygotowują materiały wideo do internetu.

OK. Pewnie jakość nie jest najlepsza, ale jest. Wiele redakcji składa się tylko z jednej osoby, która robi to wszystko.

Nie szukając daleko wystarczy spojrzeć na mnie ;) Wydaję gazety lokalne w Rawie Mazowieckiej i Skierniewicach, a także dwa serwisy internetowe www.KochamRawe.pl i www.KochamSkierniewice.pl a także serwis www.MarketingMiejsca.com.pl oraz gazetę o marketingu miejsc. Sam przygotowuję wszystkie treści do wszystkich tych mediów, zresztą o zarządzaniu treścią i „sprzedawaniu” jej w różnych miejscach napiszę niebawem.

Nie jestem odosobniony, choć może aż takich wariatów jak ja nie ma w kraju zbyt wielu, którzy wydają i sami robią kilka tytułów jednocześnie w różnych miastach. Mimo wszystko się zdarzają. Tak więc, ta multimedialność w dziennikarstwie, już jest. Oczywiście traci jakość, zwłaszcza jak nie ma pieniędzy na dobry sprzęt, kursy, a także czasu, aby posiedzieć dłużej nad materiałem audio czy wideo – bo przecież w sieci liczy się czas.

Zgadzam się jednak w pełnej rozciągłości z prezesem Dariuszem Grzywaczewskim, że właśnie w tym kierunku zmierza dziennikarstwo – czy to się nam podoba, czy nie. To proces, który nie nadchodzi, ale od jakiegoś czasu już trwa.

Robert Stępowski 

Robert Stępowski

Z pochodzenia rawiak z zamieszkania warszawiak. Serce, duszę i cały wolny czas oddałem pisaniu w październiku 2000 roku i tak jest do dziś. Pierwszym moim opublikowanym tekstem był wywiad z Ryszardem Rynkowskim. Później zakochałem się także w marketingu miejsc. Żyję tym co robię. Robię to czym żyję.

Lubię pisać o tym, na czym się znam. Dlatego ten blog poświęcony jest mediom, tym tradycyjnym i społecznościowym, content marketingowi i brandingowi personalnemu. Często pojawiać się tu będą także tematy z szeroko rozumianego obszaru lifestyle.

czytaj więcej...

Najpopularniejsze tematy

  • Zamów książkę

    Wszystkie opublikowane na blogu TrescJestNajwazniejsza.pl materiały są własnością Roberta Stępowskiego. Jeśli chcesz je wykorzystać skontaktuj się z autorem.